Tuesday, September 30, 2014

Isu Memancing di Malaysia

Industri Memancing Boleh Jana Ekonomi Negara

Malaysia merupakan surga memancing yang amat kaya dengan pelbagai jenis hidupan akuatik yang boleh diketengahkan dan dipopularkan kepada kalangan pemancing di luar negara. Pelbagai jenis ikan yang boleh dijadikan 'game fish' terdapat dlam perairan darat dan laut di Malaysia seperti ikan Tapah, Haruan, Toman, Belida, Kelah, Sebarau, Kaloi, Patin dan sebagainya.

Di negara-negara seperti Jepun, Amerika dan China telah memartabatkan aktiviti memancing sebagai sukan yang sama taraf dengan sukan Golf dan Lumba Kereta dengan menawarkan hadiah sehingga jutaan dolar. Apa yang dianjurkan mereka bukanlah seperti pertandingan memancing kolam yang selalu dianjurkan di negara ini. Mereka lebih kepada mengalakan pemancing mencari sendiri ikan di kawasan pertandingan.

Negara kita memang sudah mula mengajurkan pertandingan peringkat antarabangsa seperti Billfish Challenge di negeri Pahang yang dilihat sangat berjaya dalam penganjuranya. Kejayaan seperti ini sepatutnya boleh membuka mata pihak berwajib untuk memperbanyakan lagi acara seperti ini dan menaiktarafkan lagi infrasruktur untuk penganjuran sukan memancing hingga ketahap profesional.

Royal Pahang Billfish International Challenge 2014

Memang ada acara memancing seperti di luar negara di Malaysia Seperti acara Boat On the Road di Tasik Kenyir namun ianya masih bersifat 'local' pada hal kualiti acara yang dianjurkan boleh mencapai tahap antarabangsa yang sebenar dengan teknik promosi yang betul.




Kita harus berani mencuba untuk menambah pendapatan negara dalam bidang pelancongan berasaskan sukan.


Sumber: google
              Tourism Malaysia

No comments:

Post a Comment