Sunday, April 19, 2015

CARA MEMANCING IKAN BESAR

Ikan Bersaiz Besar Bukan Lagi Angan-Angan

 



Artikal kali ini mungkin sesuian saya tujukan kepada para pemancing baru yang terjebak dalam dunia hanyir pancingan melalui kepesatan teknologi terkini penyebaran maklumat seperti Facebook, Twiter, insatgram, U tube dan sbgnya. Pada zaman-zaman 90-an dan awal 20-an tidak banyak maklumat dapat disebarkan kerana kekangan teknologi namun kini, ramai pemancing baru yang tersangkut dalam hobi ini akibat diracun dengan pelbagai foto dan video yang dikongsikan oleh kaki-kaki pancing dari seluruh dunia contoh terdekat yang paling popular ialah pancingan ikan Patin Mekong dari kolam di Thailand yang membanjiri media social pada masa kini.

 Ramai penonton video ini bercita-cita untuk mendapatkan ikan seperti itu. Maka bagaikan cacing kepanasan kedai alatan memancing dikunjungi. Saya menulis berdasarkan fakta dimana rakan-rakan sebaya yang dahulunya mengabiskan masa di padang bola kini bergelap di tepi sungai dan lombong. 

Bagi ahli yang mampu bolehlah terus ke lokasi video dirakam untuk memancing namun kepada pemancing baru yang kureng modal, parit, sungai dan lombong menjadi tempat taruhan.



Disini terdapat beberapa petua/teknik yang boleh digunakan jika mahu memperolehi ikan besar dengan 5K.


1.    Kenal pasti spesis ikan
Setiap jenis ikan mempunyai cara tertentu untuk ditawan. Dapatkan sebanyak mana maklumat yang boleh mengenai ikan tersebut seperti tabiat, lokasi pembiakan, musim, pergerakan, dan diet. Semakin banyak maklumat mengenai ikan tersebut semakin cerah peluang anda. Contonya ikan Patin gemar kawasan yang air yang dalam manakala ikan Jelawat gemar kawasan berkayu.

2.    Kenal pasti lokasi
 Sungai dan lombong tinggal merupakan lokasi terbaik untuk mencuba namun terdapat beberapa factor perlu diambil kira seperti kebersihan lokasi. Kebanyakan ikan sukakan kawasan bersih... (HUH.... Tu semua orang tau)  
Seterusnya tahap tekanan memancing di kawasan tersebut. Jika di kawasan kolam atau lombong terlalu banyak aktiviti perikanan berlaku, kemungkinan terdapatnya ikan yg bersaiz idaman mungkin sangat tipis ( dalam 15% ja). Namun kolam/lombong yang kurang diteroka mempunyai harapan yg tinggi untuk mendapatkan ikan bersaiz besar, namun kawasan ini sangatlah berbahaya ( Hampa bukan budak2 pon kan, takut apa.... kecuali anda memang budak-budak) Keselamatan haruslah diutamakan.
Berlainan pula dengan sungai yang airnya mengalir ikan akan selalu berhijrah sepanjang sungai tersebut jadi takdak masalah sangat.


3.    Kenal pasti penghuni
Jenis ikan yg belainan mempunyai tanda-tanda yang tersendiri ditunjukan di permukaan air..... (yang nie kena pandai-pandai sendiri, nak ajaq tiga hari taip pon x cukop)
 Selalunya olakan yang besar di permukaan merupakan bukti yg cukup untuk kita mula memancing. Pemerhatian yang lama diperlukan untuk mendapatkan bukti spesis ikan yg ada di situ agar anda tidak terlalu membuang masa.

4.    Kenal pasti diet ikan
Terdapat ikan yang hanya memerlukan roti sandwish untuk dipancing dan ada ikan yang memerlukan umpan yg lebih komplek. Umpan yang mengeluarkan bau sangat sesuai untuk ikan seperti Patin yang merupakan sepsis catfish yg menggunakan deria bau untuk mencari makan.


5.    Kenal pasti waktu
Percaya atau tidak ikan mempunyai waktu makan seperti manusia seperti breakfast, lunch dan dinner. Kebanyakan sepsis ikan aktif pada awal pagi dan tengahari. Ikan bersaiz besar lebih kerap makan dari 15 minit hingga 30 minit.


Demikian serba sedikit petua yang boleh diperaktikan oleh para pemancing yang baru menceburkan diri dalam aktiviti ini. Pada yang otai serta pakar diluar sana, menggunkan gerak hati dan haki pon dah cukup kerana pengalaman selama bertaun-taun. Iktiar dan sabar juga perlu selain nasib dan rezeki dari ALLAH s.w.t






No comments:

Post a Comment