Tuesday, September 23, 2014

IKAN SEMBILANG Kuala Tunjang, Kedah

 Ikan berbisa, Sedap di makan.

 

 

         Ikan Sembilang seperti yang sudah dikenali oleh kaki pancing merupakan ikan berupa seperti ikan keli namun habitatnya adalah di kawasan air masin atau payau. Rasanya yang enak menyebabkan ikan Sembilang ini menjadi buruan kaki pancing dan menjadikan harga pasaran ikan ini agak mahal sehingga Rm 25.00 sekilogram.



Ikan Sembilang
Ikan Sembilang sangat digemari oleh penduduk terutamanya penduduk di negeri Kedah, Perlis dan Perak. Hal ini menyebabkan ia sentiasa di cari di pasar pagi atau jeti nelayan. Namun AWAS duri atau sengat yang berada pada badan ikan ini sangat berbisa kerana ianya boleh mendatangkan kesakitan yang amat sangat ataupun kematian.

Walaupun hanya tergores sedikit oleh duri Sembilang anda boleh merasai penangan ikan Sembilang ini boleh menjadikan anda insaf untuk mendapatkan ikan Sembilang pada masa hadapan.  

Percayalah.... Saya dah pernah kena...


 Sembilang Kuala Tunjang, Kedah

Ikan sembilang Kuala Tunjang

 

Ini adalah lokasi popular memancing ikan Sembilang di Kawasan Parlimen Jerlun/Ayer Hitam. Pintu kuala yang meluahkan air yang deras menjadikan pancingan ikan di sini sangat mencabar. Sudah berpuluh-puluh tahun lokasi ini menjadi "port" yang popular sehingakan pada masa ikan ini banyak didapati, kawasan ini berubah seperti pesta memancing. Umpan yang digunakan juga sangat berbeza dan seperti memancing ikan Sembilang di tempat lain yang akan saya huraikan pada "entry" yang lain

Kawasan tandop/ jeti Kuala Tunjang Kedah

 100% pemancing yang berkunjung di Kuala Tunjang hanyalah bertujuan untuk merasai cabaran memancing ikan Sembilang di sini. Jika anda berkunjung dan berjaya menaikan ikan Sembilang di sini anda akan menjadi "legend" dalam kalangan kaki pancing disini. Ada akan tahu betapa payahnya untuk memancing ikan Sembilang di sini jika anda berkunjung ke sini. Jika kurang berpengalaman, akan kosong kotak pancingan anda.

Ada Bran....










No comments:

Post a Comment