Monday, September 22, 2014

IKAN UBI sukar dipancing


IKAN UBI, KETUTU, SOON HOCK, HANTU.


Ikan Ubi bercorak batik/camo

       Ikan Ubi atau ikan "Hantu" amat dikenali oleh kaum Cina di Malaysia hal in demikian kerana rasa isinya yang manis dan kebaikan ikan ini untuk kecantikan. Ikan ini diberi jolokan ikan hantu kerana sifatnya yang gemar mencari makan pada waktu malam dan tidur atau kurang aktif pada waktu malam. Selalunya ikan ini amat sukar dipancing kerana gemar tinggal di bawah reba dan malas untuk mencari makan secara mengejar mangsanya.

Saiz Ikan Ketutu


        Namun bagi anda yang mengetahui lubuk ikan tersebut bolehlah menangkapnya dengan cara menahan taut atau tumang. Hal ini kerana peluang untuk mendapatkan ikan ini lebih cerah kerana anda tidak perlu berada ditempat tersebut pada masa yang lama.


Sungai Habitat Ikan Ubi

       Taut diletakan di lubuk ikan tersebut mestilah diletakan umpan yang sesuai untuk menarik perhatian dan selera ikan ini untuk makan umpan anda dan selebihnya bergantung kepada rezeki anda.



Antara jenis umpan yang sesuai untuk menarik perhatian ikan Ubi seperti yang berikut:

Ikan Temekong

         Ikan Temekong merupakan ikan yang lazim berada dihabitat ikan Ubi sesuai dijadikan umpan dengan memotong ikan Temekong ini secara berketul-ketul. Bau ikan ini yang hanyir akan menarik perhatian ikan Ubin untuk memakannya.


Ikan Lampam


Ikan lampam yang mempunyai isi berwarna putih dan lembut sangat diminati oleh ikan Ubi. Dipotong secara ketul sebesar ibu jari. Sesuai juga dibuat umpan pancingan untuk ikan Ubi.


Anak Puyu
Ikan Puyu kecil atau anak Puyu juga digemari oleh ikan ubi. Ia dijadikan umpan hidup untuk menarik perhatian ikan Ubi melalui pergerakan ikan Puyu.


Selamat Mencuba.











No comments:

Post a Comment