Thursday, October 15, 2015

IKAN ASING GANGGU EKOSISTEM MALAYSIA

Pengenalan spesis ikan dari luar negara berbahaya

Ikan yang terdapat di negara luar seperti spesis ikan Pike, Arapaima, Pirana, Pacu, Sturgeon dan banyak lagi, dilihat sangat berpotensi untuk mendatangkan manfaat kepada industri memancing dan ekonomi di Malaysia. Hal ini boleh dilihat apabila negara luar mendapat pendapatan lumayan melalui spesis ikan yang bernilai tinggi seperti Ikan Sturgeon yang mana telur (caviar) ikan tersebut bernilai berpuluh ribu ringgit sekilogram.

Ikan Sturgeon


Selain itu spesis ikan seperti Pike sangat digemari oleh pemancing kerana sifatnya yang ganas digemari oleh pemancing. Sama juga seperti ikan Pacu yang sangat tinggi daya tarungnya. Namun hakikat kita cuba memperkenalkan ikan ini ke perairan Malaysia boleh mengundang masalah kepada ikan tempatan.

Isu semasa berkaitan dengan pengenalan ikan dari luar negara masuk ke Malaysia boleh dilihat dengan cadangan kerajaan untuk memperkenalkan ikan sturgeon di Sungai Kuala Tahan, Pahang.
Niat baik kerajaan untuk meningkatkan taraf ekonomi penduduk setempat sangat dialu-alukan namun risiko pengenalan ikan asing ke negara ini perlu difikirkan.

Antara risiko pengenalan spesis ikan asing di negara seperti berikut:
  • kepupusan ikan tempatan
  • kemusnahan ekosistem
  • ancaman keselamatan
  •  pembiakan campuran


Pengenalan Spesis asing dia Amerika (USA)



Niat baik kerajaan amat-amat dialualukan namun kesan setiap tindakan perlu difikirkan secara telus agar tidak mengakibatkan kesan buruk kepada negara.

No comments:

Post a Comment